Thursday 18 December 2014

Trip ke Bali 2014 - Part 3


Pantai Kuta
Hari ketiga saya tidak mengambil mana-mana tour. Oleh yang demikian, saya mengambil masa untuk berehat disamping menghabiskan masa di Pantai Kuta yang hanya 5 minit berjalan kaki dari Tune Hotel. Selain itu, saya bersiar-siar di sekitar Kuta, Legian dan Seminyak dengan menggunakan skuter yang disewa. Perkhidmatan sewaan skuter mudah didapati disekitar Kuta dengan kadar sewa IDR40.000 – IDR50.000 sehari. Penggunaan skuter sangat praktikal kerana dapat mengatasi kesesakan lalu lintas. Untuk pengetahuan anda, jalan-jalan raya di sini agak kecil dan kadangkala hanya boleh memuatkan sebuah kereta sahaja.

Selain itu, pada hari ini juga saya akan check-out dari Tune Hotel dan menginap di hotel lain di sekitar Legian. Sengaja saya berbuat demikian memandangkan tempoh percutian di Bali masaih lagi panjang. Walau bagaimanapun terdapat insiden yang berlaku dimana bilik yang telah ditempah saya sebelum ini telah dipindahkan ke hotel penginapan lain yang agak jauh sedikit dari kawasan tumpuan pelancong. Alasan yang diberikan oleh pihak hotel bilik yang ditempah oleh saya fully booked dan mereka terpaksa memindahkan saya ke penginapan yang lain. Saya tidak berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan oleh pihak hotel dan memutuskan untuk tidak menerima tawaran daripada mereka. Pada masa yang sama saya meminta bayaran yang telah dibuat dikembalikan.

Tanpa membuang masa saya memanggil teksi dan pulang balik ke Tune Hotel untuk check-in  semula. Berbalik kepada hotel yang sepatutnya saya menginap, mereka akhirnya menghubungi saya dan mengakui kesilapan mereka kerana menukarkan tempahan saya disaat akhir tanpa memaklumkan saya terlebih dahulu. Berikutan dengan itu, mereka menghantar wakil untuk berjumpa dengan saya di Tune Hotel untuk meminta maaf serta membayar kembali wang sepenuhnya secara tunai!.

Berdasarkan tindakan yang dibuat oleh pemilik hotel berkenaan, saya dapat merasakan mereka sangat menjaga nama baik hotel mereka. Mereka akur akan kesilapan diri sendiri dan sedaya upaya untuk menyelesaikan dengan cara yang baik bagi memastikan nama baik hotel tidak tercemar.


Sunset di Pantai Kuta
Untuk aktiviti pada hari ini, saya hanya menghabiskan masa pada waktu petang sambil membuat photoshoot matahari terbenam di Pantai Kuta. Pemandangan matahari terbenam di sini sangat indah dan membuatkan saya kagum dengan kebesaranNya.

Sehingga ini sahaja catatan saya pada hari ketiga. Meskipun aktiviti saya pada hari ini agak free and easy, ianya cukup penting kerana kita memerlukan masa untuk berehat seketika semasa melancong bagi mengembalikan tenaga pada keesokkan harinya.

No comments:

Post a Comment