Monday 15 September 2014

Prague-Vienna 2011 - Part 4


Perjalanan diteruskan lagi dari Cesky Crumlov, aku ke salah satu castle yang popular di Prague iaitu Hluboka Castle yang terletak lebih kurang 45 minit dari Cesky Crumlov.  

Hluboka Castle..style senibina Zaman Pertengahan dan antara yang cantik di Rep. Czech

Hluboka Castle ini yang mula dibina pada abad ke-13 pada mulanya merupakan sebuah kota yang menempatkan pasukan pengawal keselamatan istana. Istana ini dikatakan telah beberapa kali bertukar tangan di kalangan golongan aristrokrat ataupun bangsawan pada zamannya.

 Berbanding dengan kota-kota istana yang lain, keluasan Hluboka Castle agak kecil dan hanya terdapat dua blok istana utama yang pada hari ini dijadikan sebuah muzium.

Yang membezakan Hluboka dengan kota-kota  yang lain ialah ianya mempunyai taman yang agak luas. Oleh kerana itu, kota ini sering menjadi kegemaran Raja Charles ke IV untuk beristirehat terutamanya pada musim panas.

Keadaan cuaca di sini agak dingin dan ianya agak berbeza di kota Prague yang agak panas. Meskipun begitu, tidak banyak tempat menarik yang hendak dilawat di Hluboka Castle. 

Relax je lepak tepi jalan sebab nak amik scene ni..

Dari Hluboka Castle aku terus ke Ibu Negara Austria iaitu Vienna. Sepanjang perjalanan, korang akan melalui ladang penanaman  laviender dan ladang gandum yang diusahakan secara besar-besaran oleh penduduk disini.

Perjalanan pada hari ini sangat memenatkan kerana aku juga dibawa ke beberapa tempat dalam tempoh yang agak terhad disamping perlu mengejar masa untuk tiba Vienna sebelum pukul 3.00 petang. Sepanjang perjalanan aku hanya tidur sahaja di dalam van dengan perut yang agak lapar kerana aku hanya mengisi perut dengan roti dan biskut sahaja sejak dari pagi. 

Bergerak ke Vienna, Austria

Meskipun ke negara yang berlainan, pengunjung dari luar negara tidak perlu untuk membuat pemeriksaan imigresen di sempadan Republik Czech dan Austria memandangkan kedua-dua negara ini teah menyertai perjanjian imigresen yang memusatkan peraturan imigresen di bawah Kesatuan Eropah.

Aktiviti penduduk banyak tertumpu kepada aktiviti pertanian. Aku hanya berhenti di beberapa kawasan Rehat dan Rawat untuk mendapatkan bekalan air dan sedikit makanan.

Kira-kira jam 3.00 petang, aku akhirnya tiba di Vienna. Untuk aktiviti dan lawatan ke tempat-tempat menarik sepanjang berada di Vienna aku akan sambung dalam entry yang selanjutnya.


No comments:

Post a Comment