Monday 15 September 2014

Prague-Vienna 2011 - Part 3

Sungai yang mengelilingi Cesky Krumlov 

Apabila kursus telah bermula pada hari kedua, masa banyak tertumpu kepada modul yang disediakan oleh urusetia sepanjang di kota Prague. Modul dijalankan dalam kumpulan yang kecil dan tumpuan sepenuhnya perlu diberikan. Refreshment disediakan sepanjang kursus menjimatkan perbelanjaan saya untuk mendapatkan makanan di luar. 

Pada hujung minggu, memandangkan tiada modul dijalankan, pihak urusetia mengatur perjalanan ke Vienna iaitu ibu kota Austria yang terletak di selatan Republik Czech. Lawatan ke Vienna mengambil masa selama dua hari satu malam sahaja. Sepanjang perjalanan ke Vienna, urusetia juga mengaturkan lawatan ke salah satu tempat yang diiktiraf sebagai tapak warisan dunia iaitu Cesky Krumlov yang memakan masa Lebih kurang sejam setengah perjalanan ke sana.



Salah satu bangunan di Cesky Crumlov didirikan pada tahun 1585 yang masih bertahan sehingga hari ini

Cesky Crumlov merupakan sebuah kota kecil yang dikelilingi Sungai Vltava yang didirikan sekitar zaman pertengahan. Melihat kepada rekabentuk senibina bangunan ini masih terpelihara dengan gaya zaman pertengahan tetap utuh meskipun kawasan ini duhulunya pernah menjadi jajahan komunis. 

Menariknya, Cesky Crumlov  ini merupakan lokasi pertama di Republik Czech mendapat pengiktirafan sebagai kota warisan dunia oleh UNESCO. Pengunjung yang melawat tempat ini akan terpukau dengan keindahan senibina bangunan yang masih lagi kekal terpelihara, sistem perbandaran yang teratur dan pada masa yang sama juga alam sekitar terus terpelihara. 




Pemandangan Castle Tower 

Aktiviti berkayak 

Aku habiskan banyak masa mengelilingi kota ini yang ternyata sangat menenangkan disamping anak sungai yang mengalir bersih airnya. Budaya masyarakat di sini yang sangat appreciate alam sekitar, bukanlah sesuatu yang asing di Eropah.

Pemandangan dari sisi kota lama


Entrance ke Cesky Crumlov

Seperti mana kota-kota bersejarah yang lain, Cesky Crumlov menjadi salah satu ikon pelancongan penting ke Prague. Berduyun-duyun pelancong dari sekitar Eropah dan negara asing membanjiri kota lama ini bagi melihat keindahan senibina dan sistem perbandaran suatu masa dahulu. 

Untuk mendapatkan makanan halal ini sangat sukar atau memang tiada. Pilihan terbaik hanya lah roti yang dijual di gerai yang terdapat di dalam kota ini. Oleh itu sebaik-baiknya korang bawa bekalan makanan bersama ketika berada di sini untuk mengalas perut kerana lawatan di Cesky Crumlov banyak menggunakan tenaga kerana anda perlu berjalan kaki dan adakalanya perlu memanjat tangga dari satu blok ke blok yang lain.

Itu sahaja untuk catatan ke Cesky Crumlov. Sebuah kota lama bersejarah yang mencatat peradaban Eropah Tengah pada zaman Pertengahan.




No comments:

Post a Comment