Sunday 21 August 2016

Johor dan Pembangunan Masa Depan

Hari raya ke tiga tahun ni saya plan untuk ke JB. Plan asalnya just nak lepak2 dengan kawan, sementalahan saya pun jarang ke sana. Kebetulan pula  urusan di rumah orang tua diambil alih oleh adik beradik yang lain. Seawal pagi saya bertolak dari Batu Pahat ke Johor, setibanya disana kami breakfast di Restoran Syed Taman Perling, sambil bersembang, rakan saya mencadangkan why not isi masa lapang dengan lepak-lepak di Garden City dan Forest City. Kedua-dua lokasi ini adalah sebuah pembangunan baru yang melengkapkan lagi pembangunan holistic Iskandar.

Since saya pun tak pernah tahu menahu pasal kedua-dua lokasi ini dan memandangkan banyak lagi gerai makan tidak dibuka, saya setuju. Lokasi pertama adalah ke Garden City. Terletak di Danga Bay (dahulunya Pantai Lido), Garden City merupakan kawasan mix development yang menempatkan residence, pejabat, shopping complex dan kemudahan rekreasi lain bertaraf antarabangsa. Nampak macam biasa je kan, tapi bila meninjau master plan diorang ni, terus rasa kagum. Mana taknya, pembangunan Garden City menempatkan kondominium setinggi 72 tingkat dan dikatakan kondominium tertinggi di Malaysia. Sementara projek dalam pembinaan, potential buyer boleh lah meninjau bakal kemudahan yang disediakan di sales gallery. Boleh lah pasang angan-angan hidup dalam dunia masa depan. Disediakan juga pantai buatan menghadap Singapura sebagai tarikan utama kepada penduduk bandar metropolis yang berstatus antarabangsa.

Dari Garden City, saya ke Forest City. Terletak di Tanjung Kupang Gelang patah atau kira-kira 30 minit perjalanan dari Garden City. Setiba disana takde lah menarik sangat pun, tapi bila mula melangkah keluar dari bangunan sales gallery, mata terpukau dengan kemudahan rekreasi yang bakal disediakan nanti. Pantai buatan yang dilengkapi dengan lanskap yang menarik serta berlakarbelakangkan Singapura dan Pelabuhan Tanjung Pelepas, korang akan merasakan seperti berada di Dubai. Berdasarkan kepada master plan yang dirancang, tidak banyak jauh bezanya dengan Garden City di Dangan Bay, yang bezanya Forest City terletak dilokasi yang dahulunya adalah kawasan penempatan dan lading kelapa sawit di Gelang Patah. Kawasan pokok bakau disekitar Gelang Patah akan terus dipelihara untuk memastikan ekosistem di sini dalam keadaan baik.

Selain itu, Forest City juga akan menjadi pintu masuk utama baru dari Singapura ke Malaysia. Berdasarkan pelan pambangunan, sebuah ICQ akan dibina terus ke laluan utama Forest City bagi memudahkan pergerakan masuk dari Singapura. Kemudahan rail juga bakal disediakan dari Singapura ke sini. Nak cakap banyak pun tak guna, kalau ada duit boleh lah korang ambik satu unit kondo.

Nampak memang gah kan, bangga tu tak usah cakaplah, negeri kelahiran sendiri. Tapi kebanggan itu sedikit terusik apabila kebanyakan sales person dan staff yang bekerja adalah orang luar dari Tanah Besar China. Bukan orang tempatan. Masalah komunikasi sangat ketara dimana keupayaan bahasa inggeris diorang ni sangat terhad. Tertanya juga dalam hati, diorang ni nak jual property ni kat sapa sebenarnya?..ye ini zon antarabangsa, tapi takkan English pun kau susah nak susun ayat..hahaha. Oh ye, saya notice hampir kebanyakan papan tanda di Garden City/Future City dalam tulisan mandarin. Rasa mcm kat Beijing pulak.

Ok lah, dah namanya pembangunan, tak boleh nak ditolak-tolak. Tapi bagi saya perlu ada keseimbangan antara keperluan pembangunan dan kepentingan masyarakat setempat.


Cow..

No comments:

Post a Comment