Monday 28 December 2015

2015 [Kenangan], 2016 [Harapan]

Tahun 2015
[Kenangan]

Tahun 2015 menghampiri penamatnya tidak beberapa hari lagi. Saya akui sepanjang tahun 2015 terlalu banyak kisah yang telah dilalui dalam tempoh ini.  Apa yang menggembirakan dan membuatkan saya sangat-sangat bersyukur sepanjang tahun ini ialah diberi kelapangan oleh Allah kepada saya untuk lebih masa bersama keluarga. Bermula bulan Januari hingga Ogos saya tidak perlu lagi hadir ke kelas sebagaimana biasa. Tumpuan hanya diberikan kepada penulisan tesis dan saya perlu bijak membahagi masa supaya jadual perancangan penulisan kajian ilmiah dapat disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan.

Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Viva dapat diselesaikan sebelum Hari Raya dan hanya melibatkan pindaan minor sahaja. Dengan izinNya, saya akhirnya berjaya menyempurnakan pengajian dan dianugerahi Sarjana secara rasminya pada 1 November yang lalu. Bila difikir kembali semacam tidak percaya saya lalui semua ini memandangkan bukan mudah sebenarnya untuk melalui tempoh pengajian dan menyediakan tesis memandangkan saya telah meninggalkan dunia akademik hampir 10 tahun yang lalu. Banyak perkara baru saya belajar dalam tempoh pengajian, terutamanya yang melibatkan human rights issue dan sistem demokrasi.

Dalam tempoh cuti belajar juga saya berkelapangan untuk kerap pulang ke kampung terutamanya dibulan ramadan untuk bersama-sama menjalani ibadah puasa bersama kedua orang tua. Saya akui sebelum ini (hampir 12 tahun semasa masih dalam perkhidmatan) saya hanya sempat berbuka bersama mereka hanya di penghujung Ramadan (itupun sebab balik kampung untuk berhari raya). Begitulah kententauan Allah, rupanya kelapangan dan kesempatan yang diberikan kepada saya penuh hikmah apabila bulan ramadan tahun ini adalah bulan ramadan terakhir saya dapat bersama arwah emak. Perkara ini benar-benar memberi kesan mendalam kepada saya bahawa setiap yang berlaku sebelum ini mempunyai hikmah yang tidak dapat disingkap oleh kita.

Tamat sahaja pengajian pada bulan Ogos, saya dikehendaki melaporkan diri untuk bertugas sebagaimana yang ditetapkan dalam perjanjian. Bukan mudah untuk memulakan kerja selepas bercuti selama dua tahun. Untuk minggu-minggu pertama, kedua, ketiga dan seterusnya memang lemau dibuatnya...hahaha. Terpaksa bangun awal pagi, bersiap-siap ke pejabat, bersesak di jalan raya pada waktu pagi dan petang..aduss..memang sengal kepala ni.

Apapun, alhamdulillah sepanjang tahun 2015, perjalanan hidup saya dimudahkan oleh Allah S.W.T.

Terima kasih.

2016
[Harapan]

Saya perlu akui bahawa ketagihan untuk travel berterusan sepanjang tahun 2016. Bulan januari saya sudah merancang ke Kota Bharu bersama isteri dan anak-anak. Sebenarnya kami tidak membuat perancangan awal ke sana. Memandangkan anak-anak tidak pernah menjejaki kaki ke Kelantan, sementara isteri pula sudah tidak lama ke sana, maka perjalanan kali ini sangat-sangat ditunggu oleh kami.  Perjalanan kali ini dengan penerbangan Airasia dan penginapan kami di Hotel Perdana. Bercuti bersama anak-anak sudah pasti keselesaan mereka menjadi keutamaan. Walau pun terpaksa berbelanja lebih, yang penting mereka dapat menikmati perjalanan kali ini dan mempelajari perkara baru.

Pada masa yang sama, saya juga sedang mencari masa yang sesuai untuk ke Koh Samui, Boracay, Filipina dan Bali sekali lagi. Kali ini saya cuba melakukan aktiviti outdoor yang tidak pernah saya lakukan seperti water rafting, kayaking ataupun menghabiskan masa dengan penduduk tempatan sambil mempelajari cara hidup mereka!. Apapun perancangan ini banyak bergantung kepada kelapangan yang saya ada sepanjang tahun 2016. Sepertimana yang saya tuliskan sebelum ini, masa untuk aktiviti ini juga adalah terhad berikutan komitmen terhadap kerjaya. Oleh yang demikian, perancangan yang teliti perlu dibuat supaya setiap perjalanan menepati tujuan asal.

Bercakap berkenaan azam baru, terus terang saya tiada apa lagi yang hendak dikejarkan. Cukuplah sekadar memohon kepada Allah semoga saya ditetapkan iman, diberikan kesihatan dan kebahagiaan dunia dan akhirat. Aktiviti rutin saya diteruskan seperti biasa, termasuk pengambilan makanan yang seimbang, masa bersama keluarga dan aktiviti fizikal. Saya berpegang kepada prinsip health is wealth dan mengembaralah untuk lebih menghargai hidup kita sendiri!

Terima kasih [full stop]

Wednesday 23 December 2015

Family Gathering @A Famosa Villa 22-23 November 2015

Hampir dua bulan selepas pemergian emak ke Rahmatullah, saya dan adik beradik merancang untuk buat short vacation terutamanya membawa bapa kami keluar untuk berehat. Destinasi pilihan kali ini ialah A Famosa Resort Melaka. Memandangkan jumlah yang akan sertai percutian kali ini terdiri daripada 5 buah family, maka menyewa villa di A Famosa adalah lebih praktikal dan memenuhi pengisian aktiviti yang  dirancangkan. Seperti biasa, saya dilantik untuk mengetuai percutian kali ini. Maka urusan tempahan penginapan, pengagihan tugas dan lain-lain perkara perlu saya diselaras dengan yang lain.

Ruang hadapan Villa D Faro No. 888

Laman tepi dan belakang rumah

Kali ini saya membuat tempahan di Villa D Faro A Famosa Resort. Villa yang dimiliki oleh Puan Halimaton Hasan mempunyai ruang tamu, dapur, empat bilik tidur, dua bilik air dan yang paling penting adalah private swimming pool. Oh ye, selain itu, terdapat juga pergola, kemudahan untuk BBQ di tepi swimming pool. Saya perolehi contact no Kak Aton ini dari salah satu blog yang menyiarkan sedikit catatan mengenai percutian mereka di sini. Villa ini turut dilengkapi dengan pendingin hawa di ruang tamu dan kesemua bilik serta siaran Astro. Pinggan mangkuk, cerek elektrik, fridge, periuk nasi turut disediakan. Untuk memasak anda boleh membawa periuk elektrik.

Swimming pool di belakang Villa

Sebagaimana yang dijanjikan, kami semua tiba pada 22 November 2015 agak sedikit awal dari waktu yang sepatutnya. Ketika itu Kak Aton sedang membersihkan Villa untuk kami duduki. Sebaik sahaja Villa siap dikemas, kami meletakkan beg di bilik masing-masing, anak-anak saya dan sepupu-sepupu mereka tanpa membuang masa terus ke swimming pool yang terletak di belakang Villa. Sebagaimana dirancang, banyak masa dihabiskan untuk berendam dalam swimming pool sepanjang masa sampai kecut...hahaha.  Kelebihan menginap di Villa ini adalah swimming pool tu kitorang yang punya. Korang nak berendam berapa lama pun takde sapa yang nak marah. Nak tunggang terbalik ke suka hati korang...

Swimming Pool

Pada masa yang sama, kami mula membuat persediaan untuk BBQ sebelum maghrib. Masing-masing dah kelaparan, makanya ayam/kambing BBQ kami kerjakan petang itu juga. Oh ye, Villa Kak Aton ini juga mempunyai ruang yang agak lapang di bahagian belakang Villa. So, selain lepak-lepak di pergola, anda juga boleh berkelah di kawasan lapang di belakang rumah sambil makan-makan.

Lagi gambar Villa D Faro No. 888

Pada waktu malam tiada acara khusus dirancang, usai solat berjemaah maghrib aktiviti disambung terus dengan bacaan doa selamat untuk adik beradik saya yang akan menunaikan ibadah umrah pada Disember ini dan bersekali bacaan tahlil untuk  arwah emak saya. Oleh kerana kami sudah mengisi perut pada waktu petang dengan hidangan BBQ, malamnya kami berehat sahaja di Villa tersebut sambil menghabiskan bekalan makanan yang dibawa sendiri.

Keesokkan harinya, acara berendam diteruskan sekali lagi. Semua memalaskan diri pada hari ini. Kami tidak singgah pun mana-mana theme park di A Famosa. Masing-masing pernah mengunjungi theme park di sini. So mmg betul-betul short vacation untuk bermalas-malasan. Saya check-out agak awal juga, sengaja amik masa untuk ke pekan Alor Gajah bagi menikmati Kuih Udang yang agak popular di Melaka. Setibanya di gerai yang terletak di medan selera Alor Gajah, saya terus memesan kuih udang untuk dua orang makan. Waktu pagi tidak ramai pengunjung pada waktu itu, cuba lah pergi waktu tengahari atau petang, memang beratur panjang lah nak memesannya.

Keseluruhannya saya berpuas hati dengan perancangan dan percutian kali ini. Villa yang disewa juga dalam keadaan baik dan selesa untuk bilangan pengunjung yang ramai. Saya recommend sesiapa yang berminat untuk bercuti dalam bilangan yang ramai untuk menyewa Villa Kak Aton. Beliau boleh dihubungi melalui talian 0126962078 Urusan semua guna whatssapp aje. Kak Aton memang cepat reply pertanyaan anda.

Ok lah. Setakat ini sahaja catatan kali ini [full stop]

Monday 31 August 2015

Pulau Tioman Part 1 (22 Julai 2015) - Berlari dan terus berlari

Sudah lama rasanya saya tidak kemas kini travelog saya. Kebetulan tempoh masa antara Februari hingga Jun saya sedang bertungkus lumus menyiapkan kajian ilmiah bagi melengkapkan keperluan dalam pengajian peringkat sarjana. Alhamdulillah tanggungjawab tersebut sudah menghampiri penamatnya semasa catatan ini ditulis. Sekiranya orang lain berasa gembira kerana berjaya menamatkan pengajian, tetapi tidak bagi saya. Agak berat sebenarnya untuk menamatkan pengajian kerana ini bermakna saya akan menyambung balik rutin kerjaya sebelum ini dari jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang di pejabat. Apabila sudah masuk bertugas kembali, masa saya untuk travel secara automatiknya juga akan terhad.

Kembali kepada tujuan catatan perjalanan untuk kali ini, saya mengambil kesempatan baki cuti belajar saya dan kebetulan jatuh pada cuti Hari Raya untuk meluangkan masa di Pulau Tioman iaitu pada 22-24 Julai 2015. Pulau yang terletak di sempadan Pahang dan Johor ini senantiasa menggamit kehadiran pelancong dari dalam dan luar negara. Malahan Pulau Tioman juga dinobatkan sebagai salah satu pantai yang terbaik di Malaysia oleh daily.com.uk. Anda boleh membaca pengiktirafan ini di http://www.dailymail.co.uk/travel/article-1335856/Beach-holidays-Tioman-island-worlds-best-kept-travel-secrets.html. Pulau Tioman juga mendapat pengiktirafan sebagai salah satu daripada 100 pantai tercantik di dunia oleh CNN.

Perjalanan saya dimulakan dengan menggunakan bas Transnasional dari Terminal Bersepadu Selatan (TBS) ke Mersing. Saya mengambil bas pukul 9.00 pagi dan dijangka tiba di Mersing sekitar jam 2.30 petang. Manakala perjalanan feri, saya  decide untuk mengambil trip jam 4.00 petang. Berdasarkan perancangan ini saya punyai cukup masa untuk berehat sebentar setelah tiba di bandar Mersing sebelum meneruskan perjalanan ke Tioman. Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Mersing melalui Kuala Pilah, Serting (gugusan FELDA Palong), Muadzam Shah, Kuala Rompin, Endau dan seterusnya ke Mersing. Perjalanan berjalan lancar memandangkan tidak banyak kenderaan walaupun keadaan jalan raya tidak begitu rata. Bas akan berhenti sebentar untuk minum sebelum tiba di Bandar Muadzam Shah dan berhenti sekali lagi untuk menurunkan penumpang di Kuala Rompin.

Ketika bas dalam perjalanan di Endau, saya dihubungi wakil agen feri yang telah saya booking memaklumkan supaya segera menunggu di Jeti Mersing sebelum jam 3.00 petang memandangkan feri akan bergerak awal dari jadual yang ditetapkan. WTF!..aduss..dari Endau ke Mersing mengambil masa kira-kira 30 minit dan ketika itu saya hanya ada kira-kira 20 minit untuk tiba pada waktunya! Setibanya saya di terminal bas baru Mersing saya terus berlari ke Jeti Mersing yang terletak kira-kira 6oo meter dari stesen bas Mersing. Feri ini adalah trip terakhir ke Tioman, sekiranya terlepas saya terpaksa mengambil trip keesokan hari. Lagi satu hal yang menyesakkan..seingat saya terminal bas Mersing terletak bersebelahan Jeti rupanya telah berpindah ke lokasi baru...haishhh.

Alhamdulillah, walaupun sedikit lewat dari sepatutnya, setiba di jeti saya terus mengambil tiket dari wakil agen, mendaftar nama dan membuat bayaran conservation fee Taman Laut. Sebenarnya saya membeli dua tiket feri, memandangkan rakan yang sepatutnya bersama saya tidak dapat sertai last minute, saya terpaksa refund kepada agen. Biasalah, bila refund tak dapatlah jumlah penuh, agen hanya tolak RM5.00 sahaja dari setiap tiket. Ok lah tu daripada saya terus menanggung kerugian. Di Jeti Mersing saya sempat menunaikan solat jamak zohor dan asar di surau yang cukup hanya memuatkan 3 orang dewasa sahaja.

Jeti Mersing

Secara peribadi saya merasakan kemudahan Jeti Mersing sangat tidak menggambarkan kemudahan yang setidak-tidaknya seperti di Jeti Kuala Perlis atau Kuala Kedah. Nak compare dengan Jeti Kuah lagi lah jauh. Kemudahan yang disediakan sangat terhad. Ruang menunggu yang agak kecil, kemudahan tandas tidak mencukupi, kedudukan kedai dan food court sedikit jauh, kemudahan surau tidak sempurna sedikit sebanyak mengganggu mood saya. Meskipun ketika itu bukan cuti umum dan cuti sekolah, keadaan di Jeti agak ramai dengan kehadiran pelancong asing dan tempatan yang hendak ke Tioman. Keadaan tidak begitu selesa meskipun kipas terpasang kerana cuaca agak panas ditambah dengan bilangan pelancong yang bersesak-sesak. Akhirnya tepat jam 3.40, feri bergerak dari Mersing menuju ke Pulau Tioman. Perjalanan berjalan lancar dengan keadaan air laut yang tenang dan tidak bergelora. Tempat duduk adalah free seating, so pandai-pandai lah anda cari seat yang strategik (terlindung dari pancaran cahaya matahari). Perjalanan mengambil masa satu setengah ke dua jam bergantung kepada lokasi penginapan di Pulau Tioman.

Pantai Kg Salang

Feri akan berhenti di enam lokasi Jeti yang berbeza. Sila pastikan anda turun di jeti yang betul. Sepanjang berada di sini, saya menginap di Salang Sayang Resort yang terletak di Kampung Salang iaitu bahagian utara Pulau Tioman. Jeti Kg Salang merupakan Jeti terakhir persinggahan feri untuk menurunkan penumpang selepas Jeti Genting, Jeti Paya, Jeti Tekek, Jeti Panuba. Resort ini terletak di hujung Kg. Salang atau 5 minit berjalan kaki daripada Jeti Salang. Berdasarkan kepada review dalam internet, saya memilih resort ini kerana kedudukannya berhadapan dengan pantai yang landai dan menjadi tumpuan pengunjung mandi manda.

Jeti Kg Salang

Saya tiba di Jeti Kg Salang jam 6.00 petang. Setiba di sini keterujaan melanda apabila melihat kejernihan air laut di sekitar Jeti. Tanpa membuang masa, tangan saya pantas mengambil kamera dan membidik beberapa foto untuk diabadikan sebagai koleksi peribadi. Hidupan marin  dapat dilihat secara jelas dari jeti ini. Malahan, aktiviti discover scuba juga bermula dari jeti Kg. Salang.

Kompleks Salang

Peta Kg. Salang

Keterujaan  agak sedikit terganggu apabila saya berjalan kaki ke resort. Mengambil contoh keadaan di food court Kompleks Salang yang tidak terurus dan agak kotor. Begitu juga sepanjang jalan menuju ke Salang Sayang Resort dan Salang Pusaka Resort, banyak peralatan nelayan dan bot lama yang sepatutnya boleh dibuat pelupusan terbiar begitu sahaja sehingga mencacatkan keindahan Pulau Tioman. Belum lagi botol-botol dan tin minuman yang bersepah. Sorry lah, saya agak concern perkara ini. Sebagai frequent traveller saya melihat aspek kebersihan perlu dititik beratkan oleh penduduk tempatan tanpa mengharapkan sepenuhnya tanggungjawab itu kepada Pihak Berkuasa.

Sebahagian bilik di Salang Sayang Resort

Pemandangan di hadapan Salang Sayang Resort

Sebahagian lagi view dari hadapan resort

Saya membuat tempahan di Salang Sayang Resort melalui laman web resort ini. Dimiliki sepenuhnya oleh anak tempatan Kg. Salang, resort ini diuruskan oleh Chill iaitu anak kepada pemilik resort ini. Aku ingatkan mat salleh mana dia ni..rupanya orang sini. Bapanya penduduk Tioman dan berkahwin dengan warga Dutch. Kalau jumpa dia, tak usahlah korang tergeliat nak speaking, Chill boleh berbahasa melayu dengan baik. Seorang yang approachable dan senang untuk berkongsi cerita. Dia ni lah yang jaga reception dan dia jugaklah yang kemas bilik. Jimat kos operasi resort!. Oh ye, kadar penginapan semalaman bagi bilik dilengkapi dengan aircond sebanyak RM130/per nite.

Selain Salang Sayang Resort, terdapat beberapa resort lain di Kg Salang seperti Salang Indah Resort, Salang Pusaka Resort, Pak Long Lodge and Accomodation, Ella Chalet, Huts Chalet. Kesemua chalet ini diusahakan oleh penduduk di sini. Setiap resort mempunyai kemudahan cafe dan kedai runcit untuk kemudahan pengunjung. Bercerita pasal makanan, umumnya harga di sini sedikit tinggi berbanding di Mersing. Kos logistik dari Mersing ke Pulau Tioman menyumbang kepada kadar harga bahan mentah  agak tinggi.

Tak payah lah nak korang nak kedekut sangat berbelanja di sini atas alasan kos tinggi. Sekali sekala apa salahnya membantu peniaga di sini. Mereka amat mengharapkan pelancong yang hadir berbelanja di gerai mereka sebagai punca pendapatan utama mereka. Tak gitu.

Sunset di Kg. Salang

Untuk hari pertama tidak banyak aktiviti yang saya lakukan. Selepas makan malam di Restoran Salang Indah Resort, saya menghampiri kiosk menawarkan pakej snorkeling, fishing dan diving. Secara umumnya pakej yang ditawarkan adalah lebih kurang sama. Untuk aktiviti island hopping pengunjung diberi pilihan untuk mengambil round island package yang mengambil masa dari jam 10.00am-5.00pm. Manakala coral island package pengunjung akan dibawa ke beberapa lokasi snokerling dari jam 10.00am-2.30. Memandangkan tidak banyak aktiviti yang boleh dilakukan, saya decide untuk pilih round island package dengan kos RM100.00 per pax. Walaupun begitu saya dimaklumkan untuk package ini jumlah penumpang masih lagi tidak mencukupi sekurang-kurang enam orang. Termasuk saya, baru 3 orang sahaja yang telah book package ini. Jimie (operator tour island) memaklumkan sekiranya masih tidak mencukupi jumlah minimum yang ditetapkan, beliau akan tukarkan kepada coral island dan lebihan wang akan dikembalikan.

Untuk waktu malam tidak banyak aktiviti yang dilakukan. Bagi pelancong asing waktu sebegini mereka habiskan dengan berkumpul dan bersembang sambil minum. Kalau dah ada minuman beralkohol malas pula nak joint diorang. Di resort ini tidak disediakan kemudahan TV. Walaupun begitu kemudahan Wifi disediakan dan kelajuannya so so sahajalah. Waktu malam agak membosankan. Oleh kerana tidak ada yang hendak dilakukan saya masuk tidur lebih awal pada malam ini setelah seharian menghabiskan masa dalam perjalanan ke sini.

Setakat ini sahaja dahulu catatan saya pada hari pertama di Tioman.

Tips

• Waktu yang paling sesuai untuk ke Pulau Tioman adalah dari Mac hingga Oktober. Pada waktu ini cuaca baik dan laut tidak bergelora. Bagi anda yang berhajat untuk melakukan aktiviti diving, bulan Mei/Jun adalah tempoh yang sangat ideal kerana dikatakan keadaan air laut seperti cermin. Bermula November hingga Februari kebanyakan resort menghentikan operasi sementara mereka. Dalam tempoh ini penduduk Pulau Tioman dan pekerja resort akan balik ke tanah besar untuk meneruskan aktiviti harian mereka di sana.
  • Untuk ke Mersing atau Kuala Rompin anda tidak mempunyai banyak pilihan. Selain memandu sendiri kenderaan, pengangkutan awam seperti bas ekspres adalah pilihan terbaik ke sini. Kebanyakan pelancong asing mengambil bas dari Terminal Bersepadu Tasik Selatan atau mengambil teksi dari Airport Senai.
  • Perjalanan feri ke Pulau Tioman adalah tidak tetap dan bergantung sepenuhnya kepada keadaan pasang surut air laut. Oleh yang demikian, anda perlu menyemak jadual pasang surut yang dikemas kini setiap bulan oleh Jabatan Meteorologi bagi memastikan anda merancang perjalanan dan mengambil trip yang betul.
  • Terdapat banyak pilihan penginapan di Pulau Tioman. Dari private hotel, 4 star hingga lah tiada star. Terpulang kepada bajet anda dan jenis percutian yang anda rancang. Kalau sekadar nak menghabiskan masa bermalas-malasan di resort yang tiada hiruk pikuk, feeling privacy yang tinggi, maka Tunamaya adalah pilihan terbaik. Kadar biliknya juga terbaik!. Tapi kalau merancang untuk explore hidupan marin di sini, resort tiada star sudah memadai untuk anda.
  • Tiada kemudahan perbankan di Kg Salang. Sila bawa secukupnya duit untuk keperluan anda. Walaupun begitu, sekiranya terdesak, anda boleh menyewa bot teksi ke Kg Tekek (mengambil masa 10 minit perjalanan) untuk mengeluarkan wang di ATM.  Kadar bot teksi adalah berbeza mengikut destinasi.

Pulau Tioman Part 3 (24 Julai 2015) - Berlari dan terus berlari

Hari ini adalah hari terakhir aku di Tioman. Tidak merancang untuk melakukan sebarang aktiviti, pantas je jari aku membidik bagi mendapat sudut menarik. Malangnya tidak banyak sudut berbeza..semuanya lebih kurang sama.

Kg. Salang dikelilingi bukit bukau

Jom berenang!

Bagi yang berkelapangan, aktiviti jungle trekking boleh dilakukan. Starting point bermula di bukit bersebelahan Salang Sayang Resort dan berakhir di Monkey Bay. Saya dimaklumkan aktiviti jungle trekking akan mengambil masa selama satu jam melalui trek yang sudah tersedia.

Untuk perjalanan balik Tioman-Mersing, aku dimaklumkan terdapat dua trip sahaja iaitu jam 12.30 tengah hari dan 2.00 petang. Memandangkan tidak ada lagi aktiviti yang hendak dilakukan saya telah maklumkan kepada Chill untuk mengambil feri jam 12.30 tengah hari.

Oleh yang demikian aku perlu bersedia di Jeti Kg Salang sekitar jam 12.00 tengah hari. Kira-kira jam 11.30 akumula bergegas keluar dari bilik untuk check-out. Elok sahaja aku keluar bilik siren feri dibunyikan menandakan feri hendak bergerak tidak lama lagi. WTF!...kata pukul 12.30 bergerak.

Selepas segera menyerahkan kunci bilik, Chill menyuruh saya berlari ke Jeti dengan harapan dapat mengambil trip kali ini. Elok sahaja tiba di Salang Complex feri tersebut terus meninggalkan saya tanpa belas kasihan setelah penat berkejaran. Kurang asam betul lah...apa ni..

Bersama-sama aku ada 3 keluarga lain yang turut terlepas mengambil trip jam 12.30 tengah hari. Sambil menunggu feri saya bersembang dengan beberapa pengunjung lain untuk mengisi masa senggang. Sila ambil perhatian, untuk pergerakan balik Tioman-Mersing, Feri akan mengambil penumpang di Jeti Kg Salang terlebih dahulu.

Ini bermakna sekiranya dalam jadual yang dikeluarkan oleh Jabatan Meteorologi trip berlepas jam 12.30..bermakna anda perlu berada sejam lebih awal dari waktu yang ditetapkan. Bagi lah tau awal-awal...lemah tul lah diorang ni. Penat dah saya berkejar-kejaran dari hari pertama haritu ni waktu hendak berangkat balik pun berkejar-kejaran lagi.

Jam menghampiri 2.00 petang, tidak lagi kelihatan feri yang sepatutnya. Wah..ini sudah bikin panas. Tadi senang je korang gerak awal, time aku tunggu tahu pulak kau datang lewat. Masing-masing sudah agak bosan dan keresahan. Akhirnya jam 2.40 petang baru lah kelihatan kelibat feri menghampiri Jeti Kg Salang. Apalagi berebut-rebutlah beratur untuk naik, malangnya feri tersebut rupanya menuju ke Tanjung Gemuk..apa ni weyyy!.  Oleh kerana kami agak kelewatan, feri tersebut setuju membawa dan memindahkan kami di Jeti Kg Tekek untuk menaiki feri yang akan ke Mersing. Haisshhhh..nyusahkan wey.

Akhirnya saya bergerak ke Mersing dengan selamat setelah bergelut dengan sedikit ketidaktentuan sebelumnya. Tiba di Jeti Mersing lebih kurang jam 5.00 petang dan saya mempunyai kira-kira sejam sebelum mengambil bas ke Kuala Lumpur pada jam 6.00 petang. Di Mersing saya singgah makan sebentar di KFC dan seterusnya meneruskan perjalanan dengan Transnasional ke TBS. Perjalanan waktu malam agak tenang dan dijadualkan tiba di TBS kira-kira jam 11.45 malam.

Berdasarkan perkiraan ini saya sempat lah mengambil train akhir ERL ke Putrajaya pada jam 12.10 malam. Tapi, kita hanya merancang dan Tuhan yang menentukan. Ketibaan bas di Terminal Tasik Selatan pada jam 12.00 tengah malam dan saya ada kira-kira 10 minit untuk berkejar ke Stesen ERL Tasik Selatan dan seterusnya mengambil train akhir. Tanpa membuang masa, saya berlari dan terus berlari bagi memastikan saya tidak terlepas kali ini. Setibanya saya tiba di kaunter tiket ERL Tasik Selatan, elok aje train akhir bergerak meninggalkan saya tanpa perasaan belas kasihan. Aduhhh..penat lah camni. Train seterusnya ke Putrajaya bergerak jam 4.40 pagi.

Malas nak tunggu. Saya menghampiri terminal teksi untuk ke Putrajaya. Biasalah tengah malam, kena tambah sur-charge RM20 lagi dari kadar biasa. Nak buat camna. Apa pun alhamdulillah jam 1.30 pagi akhirnya saya tiba di rumah dengan selamat. Bila terfikir balik memang senak dibuatnya berkejar-kejaran dari hari pertama sehingga balik. Tak pernah terjadi sebelum ini. Apapun bagus juga, sambil berkejar-kejaran saya boleh lah membuang lemak yang degil di badan ini..ngeh2.

Okeylah, setakat ini sahaja catatan saya sepanjang travel di Tioman. Tioman menawarkan keindahan yang masih lagi setanding dengan tempat-tempat lain dalam kategorinya sama ada dalam dan luar negara. Tioman masih lagi menjadi lokasi utama peminat sukan diving dan dikatakan batu karang di lokasi diving masih lagi terpelihara. Saya bercita-cita mengambil lesen diving tetapi masih tiada kesempatan waktu.

Walaupun begitu, saya sedikit terkilan dengan sikap penduduk tempatan dan pihak berkuasa di sana yang masih dalam kerangka pemikiran seperti dahulu yang dizahirkan melalui sikap tidak bertanggungjawab terhadap kebersihan tempat awam. Gerai-gerai makanan dalam keadaan yang tidak memuaskan, kemudahan awam tidak terjaga, tandas awam tak usah cakaplah..hancur!. teringat kata-kata Tun Mahathir suatu ketika dulu, untuk membina kemudahan bertaraf antarabangsa lebih mudah dari mengubah sikap rakyat Malaysia. Dengan kehadiran pelancong yang tidak putus-putus sepatutnya menambah kutipan hasil sama ada kepada penduduk atau pihak berkuasa tempatan.

Kalau ada yang bertanya, saya hendak ke sana lagi ke?..hurmm..tak pasti atau kalau pergi lagi saya akan memilih hotel yang lebih establish sket.

Okey lah..terima kasih kerana membaca [full stop]

Pulau Tioman Part 2 (23 Julai 2015) - Berlari dan terus berlari

Hari kedua dimulakan dengan menghabiskan masa berjogging di sekitar Kg Salang pada waktu pagi. Memang best!. Udara yang segar dan dikelilingi kawasan kampung, sambil ditemani angin laut. Perghh... setelah berjogging saya membeli sarapan pagi di hadapan kedai runcit Salang Indah Resort. Pelbagai jenis kuih muih dan menu sarapan orang Malaysia seperti nasi lemak, bihun dan mee goreng dijual. Penginapan saya di Salang Sayang Resort tidak termasuk breakfast.

Sarapan pagi dijual dihadapan Salang Indah Supermarket setiap hari

Kira-kira jam 10.00 pagi saya ke kaunter tour island untuk aktiviti yang telah ditempah semalam. Saya bernasib baik kerana dimaklumkan bahawa jumlah minima 6 orang pengunjung telah dipenuhi. Kami berenam menyertai round island yang dijadualkan mengambil masa 10.30am-6.00pm. Trip menggunakan bot gentian kaca dengan satu kuasa kuda disertai oleh sepasang warga Iraq yang belajar di UTM dan selebihnya saya sendirian serta tiga orang rakan karib dari Kuala Lumpur. Diorang ni sempoi dan jadi geng saya sepanjang trip kali ini.

Pantai di Kg. Juara

Keadaan laut pada pagi ini agak bergelora, so dengan satu enjin kuasa kuda memang terangkatlah bot menghentam laut. Destinasi pertama yang dibawa ialah ke Kg Juara. Terletak di sebelah timur pulau Tioman, Kg. Juara agak tersorok dari penempatan yang lain. Saya dimaklumkan untuk ke sini pengunjung perlu berhenti turun di Kg. Tekek sebelum mengambil kenderaan pacuan 4 roda ke sini yang memakan masa setengah jam. Terdapat beberapa resort menjadi pilihan bagi anda yang berhasrat untuk menginap di sini.

Saya akui bahawa pesisir pantai di sini lebih menarik berbanding lokasi lain di Pulau Tioman. Pesisir pantai yang panjang dan air yang jernih menjadi tarikan utama meskipun lokasinya agak tersorok dan berhadapan Laut China Selatan yang sayup mata memandang. Selain itu, terdapat Pusat Konservasi Penyu yang berperanan memberi pendedahan awam tentang usaha-usaha memelihara pembiakan spesis penyu di Pulau Tioman. Di Pusat Konservasi Penyu, pengunjung berpeluang melihat seekor penyu yang diberi nama Joe diletakkan di dalam sebuah kolam. Sebenarnya Joe adalah seekor penyu yang mengalami masalah penglihatan, senang cakap buta.

Air Terjun Kg. Asah

Signboard ke Air Terjun Kg. Asah

Seterusnya kami di bawa ke Waterfall yang terletak di Kampung Asah. Dari Jeti kami perlu berjalan kaki kira-kira 15 minit dan memanjat bukit untuk tiba ke sini. Air terjun di sini tidak terlalu tinggi, memadai untuk kami menghabiskan masa berendam dalam kedinginan air terjun yang menyegarkan. Setelah itu, kami dibawa ke Pulau Renggis untuk aktiviti snorkeling pertama. Lokasi ini menjadi lokasi wajib bagi aktiviti snorkeling di Tioman.

Kemudahan Klinik Kesihatan, Sekolah dan Airport di Kg. Tekek

Jeti  di Kg. Tekek

Secara umumnya tiada apa yang menarik untuk aktiviti snorkeling memandangkan banyak batu karang telah mati. Walau bagaimanapun sekiranya anda bernasib baik anda akan bertemu dengan jerung dan berpeluang berenang bersama!. Setelah penat bersnorkeling, kami seterusnya dibawa ke Kg. Tekek untuk makan tengah hari. Kg Tekek boleh diibaratkan sebagai pekan utama di Pulau Tioman. Pelbagai kemudahan asas tertumpu di Kg Tekek. Sekolah rendah dan menengah, Lapangan Terbang, Pejabat Pos, Pejabat-pejabat Kerajaan dan tempat untuk membeli belah terletak di sini. Kami menghabiskan masa kira-kira sejam untuk lunch dan membeli sedikit buah tangan dari Tioman (padahal aku tak beli pun). Memandangkan masih lagi minggu pertama hari raya, banyak gerai makanan di sini yang belum beroperasi sepenuhnya.

Bermain bersama ikan di Taman Laut Tioman

Merehatkan diri sambil snorkeling di Shark Bay

Dari Kg Tekek kami dibawa pula ke Taman Laut Tioman, sekali lagi kami berpeluang untuk melakukan aktiviti snorkeling. Berbezanya di sini lokasi snorkeling ditemani dengan pelbagai spesis ikan berbagai saiz yang bersedia untuk menghabiskan masa bersama anda. Keadaan air juga tenang dan sesuai untuk mereka yang tidak mempunyai asas renang.

Dari Taman Laut Tioman, seterusnya kami dibawa ke Shark Bay untuk aktiviti snorkeling sekali lagi..huhu..Banyak dah bersnorkel hari ini sampai malas dah untuk joint diorang snorkel. Cukup berehat di dalam bot sambil bersembang dengan pelajar UTM yang berasal dari Iraq. Rupanya mereka boleh berbahasa Melayu..nasib baik aku tak kutuk kau dalam bahasa melayu  dengan budak bertiga tu..kalau tak..hahahaha...Berbeza dengan rakyat Iraq yang pernah saya temui, beliau senang didekati dan agak peramah. Sekali sekala saya communicate in arabic dengan mereka, tang tu jugak diorang konon-kononnya terkejut dan mengatakan accent saya sebijik macam orang arab..tak yah lah puji-puji aku sangat bro..aku tau keupayaan arabic aku yang very bad!..ini semua poyo okey..

Snorkeling di Pulau Renggis

Tanpa sedar, jam menghampiri 6 petang. Rasa sekejap sahaja aktiviti sepanjang hari ini. Overall saya agak berpuas hati dengan aktiviti round island trip ni. Kiranya banyak tempat menarik di Tioman telah dicover. Cumanya arus kali ini agak kuat terutamanya perjalanan ke Kg Juara dan dari Kg Juara ke Kg. Mukut..fuhh..habis basah baju semua dalam bot tu. Nasib baik saya membawa waterptoof bag yang dibeli di Krabi tempoh hari.

Waktu menjelang senja...apalagi..pantas sahaja tangan saya mengambil kamera untuk membuat bidikan panorama remang senja di Tioman. Memang indah ciptaan Yang Maha Esa..kombinasi jeti, bot, bukit bukau melengkapkan panorama senja di Tioman.

Waktu malam tidak banyak aktiviti yang dibuat, sekadar berehat dan menonton Tv di Cafe Salang Sayang. Memang membosankan sebenarnya waktu malam di sini, kecuali bagi anda yang datang berkumpulan dan merancang BBQ dinner. Pada waktu ini juga terdapat pengunjung yang menghabiskan masa melepak di tepi pantai sambil menghirup udara segar waktu malam. Ada juga yang mengambil kesempatan memancing di Jeti dan ada yang minum-minum di tepi pantai hingga mabuk.

Setakat ini sahaja catatan saya untuk hari ke dua di Tioman. Malam ini saya masuk tidur awal daripada biasa kerana kepenatan melakukan aktiviti disepanjang hari.

Tips :

Kebanyakan pakej yang ditawarkan adalah sama dari segi aktiviti dan kadar yang dikenakan. Bagi anda yang datang berkumpulan seelok-eloknya request untuk bot persendirian dan tidak bercampur dengan pengunjung lain.

Jangan lupa membeli roti kering untuk ikan yang banyak dijual di kedai dengan harga RM2.00 sahaja. Sambil snorkel anda akan dikerumuni ikan apabila anda memberi roti kering tersebut.

Satu perkara yang mungkin agak tidak selesa di sini ialah apabila pelancong asing secara terbuka minum minuman beralkohol sehingga mabuk. Minuman sebegitu mudah diperoleh di sini meskipun tiada bar dan pub. Situasi ini mungkin biasa bagi penduduk Kg Salang tetapi mungkin agak janggal bagi pelancong tempatan.

Apa tidaknya, Kg Salang sebenarnya adalah penempatan masyarakat melayu yang masih lagi mengekalkan ciri-ciri perkampungan melayu tradisi. Seolah-olah terdapat suasana yang bertentangan antara nilai-nilai tempatan dan keterbukaan budaya asing. Saya berpendapat sewajarnya pihak berkuasa di sana menyediakan tempat khusus untuk memenuhi keperluan mereka yang mengambil minuman beralkohol supaya persekitaran Kg Salang lebih nampak real.

Penang Part 2 (19 Mac 2015) - Edisi Cuti Sekolah

Hari kedua, sebelum bersarapan saya sempat workout di gym. Rutin waktu pagi apabila saya travel selain berjogging. Selepas bersarapan  di hotel, kami meneruskan aktiviti di kolam renang dan pantai sekali lagi. Biasalah, budak-budak kalau dah nampak kolam renang memang tak boleh nak buat apa. Sementara saya menghabiskan masa membaca paper di lobi hotel. Tidak banyak aktiviti yang dibuat dari pagi hingga tengah hari selain bersantai di hotel. Sekitar jam 12.00 tengah hari kami check-out dari hotel untuk bergerak ke Cititel Hotel.

Dari Holiday Inn saya mengambil teksi dengan tambang yang dikenakan sebanyak RM40.00. Kebetulan pemandu teksi kali ini mempunyai pengalaman luas dalam bidang tourism di sini. Sepanjang perjalanan beliau banyak menceritakan serba sedikit sejarah dan latar belakang sesuatu tempat. Tidak ketinggalan juga tempat-tempat menarik di Georgetown dan belaiu juga recommend tempat makan untuk dikunjungi. Sangat-sangat membantu penerangan yang diberikan dan pujian diberikan kepada pemandu kali ini!. Setibanya di Cititel lebih kurang jam12.40 tengah hari dan proses check-in memakan masa tidak sampai 5 minit!. Selepas meletak luggage di bilik, tanpa membuang masa, saya terus bergegas turun ke gerai Nasi Kandar Line Clear yang terletak tidak jauh dari Cititel Hotel.

Ini adalah antara sebab mengapa saya prefer memilih hotel ini sekiranya saya ke Penang. Setibanya di gerai Nasi Kandar Line Clear pengunjung sudah mula beratur panjang memandangkan waktu tersebut juga adalah lunch hour. Walaupun beratur agak panjang, kecekapan krew yang mengambil pesanan tidak membuatkan masa menunggu begitu lama. Untuk menu kali ini saya hanya tapau nasi kandar dengan lauk ayam goreng, telur dadar dan kari ikan. Dengan nasi yang masih lagi panas dan lauk yang menyelerakan sekejap sahaja kami anak beranak menghabiskan hidangan tengah hari.

Bahan pameran yang menerangkan fasa penaklukan Jepun di Penang

Catatan perkembangan Penang di Gallery 3D

Lebih kurang jam 4.30 petang, kami mula bergerak ke Padang Kota Lama dengan menaiki beca dari hadapan hotel dan dikenakan caj sebanyak RM20.00. Medan Selera Padang Kota Lama menjadi lokasi bagi menghabiskan waktu petang sambil menikmati pasembor yang agak popular (popular tidak semestinya sedap). Selain pasembor, terdapat juga gerai yang menjual makanan bergoreng. Selepas menikmati pasembor, kami bergerak ke Galeri 3D yang terletak di Jalan Green Lane yang mengambil masa 5 minit berjalan kaki dari Medan Selera Padang Kota Lama.

Galeri ini sebenarnya terletak di deretan rumah kedai lama yang telah diubahsuai menjadi sebuah galeri sejarah dan seni. Untuk tiket masuk, bagi seorang dewasa dikenakan bayaran sebanyak RM15.00 manakala kanak-kanak pula sebanyak Rm7.00.

Salah satu art di Galeri 3D

Di aras bawah pengunjung akan dibawa untuk mengenali sejarah pembukaan Penang dengan lebih dekat bermula dengan kehadiran Francis Light ke Penang. Di sini pengunjung diberi pendedahan sejarah dan perkembangan Penang sebagai salah satu negeri Selat yang ditadbir oleh Inggeris sehingga tertubuhnya Malaysia sebagai sebuah negara merdeka pada tahun 1957 dan persekutuan Malaysia pada 16 September 1963.

Setelah melalui terowong sejarah, pengunjung seterusnya dibawa ke aras 2 yang menempatkan galeri 3D. Galeri ini menjadi tumpuan pengunjung di sini untuk mengabadikan aksi mereka dengan lukisan 3D melalui lensa kamera. Keunikan galeri 3D di sini selain lukisannya, satu ruang anti gravity diwujudkan untuk memberi peluang kepada pengunjung merakam potret mereka seolah-olah sedang tergantung di dinding!. Pertama kali beraksi di galeri 3D ini sangat mengujakan saya terutamanya anak-anak.

Di setiap mural mural, terdapat pembantu yang bersedia memberi nasihat akan kedudukan yang betul bagi memastikan foto yang diambil memberi effect dalam bentuk 3D. Begitu juga saya, perlu berdiri di posisi yang tempat untuk mengambil foto. Walau pun nampak mudah, tetapi agak memenatkan terutamanya cameraman kerana terpaksa beberapa kali bertukar posisi bagi mendapatkan sudut pandang yang menarik. Setelah menghabiskan masa kira-kira sejam di sini, kami mula bergerak balik ke hotel dengan berjalan kaki sahaja. Perjalanan mengambil masa kira-kira 15 minit untuk sampai ke Cititel.

Setibanya di hotel masing-masing telah kepenatan dan waktu malam hanya untuk berehat sahaja. Selepas menunaikan solat maghrib, saya terus menuju ke gerai sup Hameed yang terletak bersebelahan dengan hotel. Sup Hameed antara restoran yang cukup terkenal di Penang bagi mereka yang ingin merasai keenakan sup kambing yang dimakan bersama roti benggali. Setiap malam, hampir semua meja di luar gerai ini penuh dengan pelanggan yang datang untuk bersantai sambil menikmati hidangan sup kambing berempah yang panas dan menyelerakan. Gerai ini juga antara gerai yang sentiasa menjadi port saya untuk menghabiskan waktu malam sekiranya ke Georgetown.

Setakat ini sahaja catatan perjalanan hari kedua. Aktiviti dipenuhi dengan makan-makan disekitar Cititel Hotel. Memang recommended hotel ini sekiranya anda merancang bercuti di Georgetown.