Tuesday 29 April 2014

Trip ke Kundasang Part 3

Selepas menghabiskan masa Desa Dairy Farm saya mula bergerak ke J Residence untuk pendaftaran masuk. J Residence  terletak tidak jauh daripada Kinabalu Park kira-kira 300 meter sahaja dan lokasi penginapan ini seringkali menjadi pilihan kepada pelancong yang ingin mendaki Gunung Kinabalu.


Tempahan dibuat secara online dua (2) bulan lebih awal dari tarikh daftar masuk. Berdasarkan kepada review yang telah dibuat oleh pengunjung sebelum ini, saya merasakan ini tempat yang sesuai untuk  bermalam di Kundasang. Kadar yang dikenakan sebanyak RM88.00 per/night. Walaupun Jumaat tersebut dianggap sebagai cuti umum, saya dapat rate weekdays. Semasa tempahan dibuat hanya terdapat dua unit sahaja yang belum ditempah. aikk...cepatnya penuh tempahan bilik di sini!.

Saya mengambil maklum akan jalan masuk yang dikatakan sangat curam. Ye..sangat curam. Tapi jalan dalam keadaan baik dan tidak licin (walaupun hujan ketika itu). Sampai di kaunter saya terus kemukakan surat pengesahan tempahan yang telah dibuat. Tanpa banyak cakap, petugas kaunter terus memberi kunci bilik, tanpa meminta dokumen pengenalan diri!..tak sampai  20 saat selesai urusan daftar masuk...hahaha..cekap staff disini bah. Saya membuat tempahan bilik 2A dimana bilik ini juga disediakan kemudahan dapur, meja makan dan kerusi rehat (semua fasiliti ini terletak dibalkoni bilik). Bagi anda yang datang dalam bilangan yang besar, boleh juga menginap di unit Villa yang boleh menempatkan 6 orang pelawat. 

Setelah mendapat kunci..saya pun berjalan disekeliling J Residence...menikmati keindahan alam yang dikelilingi hutan dan pemandangan gunung ganang yang indah..sambil menghirup udara nyaman ...arghhh..(barangan lagi kao ye bahhh)..hehehe. Moment yang tidak dapat saya lupakan ialah ketika jam 7.30  petang dimana kawasan penginapan diselubungi kabus tebal dan jarak penglihatan yang terhad. Saya terasa pergerakan kabus tersebut di ruang beranda bilik penginapan. 

Secara keseluruhannya saya amat berpuas hati dengan kemudahan yang disediakan oleh J Residence. Kawasan persekitaran dan bilik penginapan adalah bersih, kemudahan wi-fi yang stabil, tekanan air juga ok. Penginapan di sini tidak menyediakan sarapan pagi, oleh itu pengunjung disaran untuk membawa bekalan sendiri atau mencari makanan di luar. 

Memang dari awal lagi saya menetapkan untuk mencari penginapan yang menawarkan sesuatu yang berbeza dari penginapan yang pernah saya bermalam sebelum ini. Perbezaan nyata yang ditawarkan oleh J Residence ialah lokasi penginapan  terletak di kaki bukit yang berlatarbelakangkan gunung ganang dan alam semulajadi yang terpelihara. Kepada sesiapa yang ingin merasakan kelainannya, maka J Residence adalah tempatnya!. 

Bagi anda yang berminat untuk menginap di J Residence, anda boleh melayari laman web J Residence di 
www.jresidence.com.my untuk mendapatkan maklumat lanjut. Oh ye, untuk makluman, tempahan hanya boleh dibuat secara atas talian sahaja dan sekiranya ada pertanyaan atau kesulitan, anda boleh emel kepada J Residence dan feedback yang diberikan oleh J Residence sangat cepat dan efisien!

No comments:

Post a Comment